هویت بصری برند میتواند از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد. اجزای تشکیل دهنده هویت بصری برندشما نسبت مستقیمی با نوع خدمات و یا محصول و یا حوزه فعالیت کسب و کار مورد نظر دارد. در برخی موارد ممکن است عناصر تشکیل دهند برند بیش از صدها مورد باشد. در ادامه قصد داریم با تعدادی از مهمترین اجزای هویت برند آشنا شویم. بنابراین در صورتی که مایل هستید در خصوص عناصر تشکیل دهنده هویت برند، اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.
ایده پردازی اولیه
ایده پردازی اولیه مهمترین و اصلیترین عنصر تشکیل دهنده هویت برند است. ایده پردازی اولیه میتواند در تمام عناصر هویت بصری برند تأثیر بگذارد. کارشناسان و متخصصین حوزه تبلیغاتی و برندسازی به منظور ایده پردازی اولیه جلسات متعددی با مدیران کسب و کار برگزار میکنند. این کارشناسان بعد از جذب اطلاعات شرکت و اطلاع از زمینه فعالیت و اهداف کسب و کار مورد نظر، ایده اولیه را برای برند سازی کسب و کار طرحریزی مینمایند.
طراحی لوگو و نقش آن در سایر اجزای هویت بصری برند
یکی از مهمترین اجزای هویت بصری هر برندی لوگوی برند است. در بسیاری از موارد نقطه مشترک و ارتباط سایر عناصر هویت بصری برند در لوگوی برند نهفته است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که قوام و استحکام هویتی یک برند بستگی به ساختار و طراحی
لوگو آن دارد. لوگوی زیربنای هویت بصری برند کسب و کار است. در طراحی لوگو موارد متعددی را باید مدنظر قرار دهید. قبل از هر چیزی هدف و پایه اساس کسب و کار باید مشخص باشد و همچنین جذابیت های بصری برند مانند سادگی و قابلیت استفاده در آینده از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.
سازگاری با استانداردهای کسب و کار شما و تناسب با خط مشی سازمانی از دیگر ویژگی های لوگو است. لوگو باید در فرمتهای مختلفی از طرف گروه تهیهکننده ارائه شود تا مطمئن شوید که همواره به لوگوی مناسب خود دسترسی دارید. منظور از فرمت های مختلف لوگو،
نسخه های سیاه سفید و یا اندازههای مختلف است. به این ترتیب میتوانید هر لوگویی را که بیشتر با سلیقه و برند شما سازگاری دارد را انتخاب نمایید.
تایپ فیس (type face)
منظور از تایپ فیس فونتی است که در اکثر اجزای بصری که در قالب متن هستند به کار میرود. تایپ فیس برند شما میتواند یکی از انواع فونتهای موجود باشید و یا به طور اختصاصی برای برند شما طراحی شود. تایپ فیس میتواند معرف ویژگیهای متعددی از برند شما باشد و علاوه بر این نقش تأثیرگزاری در هویت بصری برند دارد، به همین دلیل باید با وسواس و دقت طراحی و یا انتخاب شود.
پالت رنگ (Color palette)
بر اساس هویت برند و شخصیت شناسی صورت گرفته، طیف رنگی هویت بصری برند شکل میگیرد و تمامی اطلاعات در خصوص حالتهای مختلف رنگ و مدهای آن، به صورت دقیق مشخص میشود. تمامی سایر اقلام هویت بصری برند باید از این الگوی رنگی تبعیت کنند.
مخاطبین و مشتریان شما، ناخودآگاه از رنگهای مختلف برداشت هایی خاص دارند، به همین دلیل است که با استفاده از رنگهای مختلف میتوانید تأثیراتی عمیق و استراتژیک بر مخاطبین و مشتریان خود داشته باشید. در ادامه تعدادی از انواع رنگها و ویژگیهای روانشناختی هر یک را توصیف میکنیم.
دسته اول رنگها
قرمز:
اگر مخاطبین شما از میان قشر جوان و هیجانی افراد جامعه هستند بهتر است از رنگ قرمز که نماد شور و هیجان است استفاده کنید.
نارنجی:
رنگ نارنجی یکی از رنگهایی است که انرژی بالایی دارد. استفاده از این رنگ به شما کمک میکند تا دوستانه و بازیگوش به نظر برسید.
زرد:
این رنگ را میتوان نماد آفتاب و نشانه شادی دانست. استفاده از این رنگ نشان میدهد که برند شما مقرون بهصرفه و همچنین سرگرم کننده است.
دسته دوم رنگها
سبز:
از این رنگ میتوان در بسیاری از برندها استفاده کرد. رنگ سبز میتواند معرف موارد زیادی باشد با این وجود اغلب افراد این رنگ را نماد پول یا طبیعت میدانند به همین خاطر توصیه میشود در صورتی که برند شما حداقل با یکی از این دو مورد ارتباط دارد از رنگ سبز استفاده نمایید.
آبی:
یکی از رنگهای جذاب طبیعت آبی است. این رنگ میتواند نشانه اعتماد و ثبات باشد. اگر میخواهید اعتماد مخاطبین خود را جلب کنید و افراد بیشتری را مخاطب خودسازید، استفاده از رنگ آبی میتواند انتخاب
هوشمندانه ای باشد.
بنفش:
رنگ بنفش، رنگی سلطنتی محسوب میشود. استفاده از رنگ بنفش در برند شما، این ایده را ایجاد میکند که برند شما لوکس و جذاب است.
دسته سوم رنگها
صورتی:
صرفه نظر از درست یا غلط بودن موضوع، رنگ صورتی، رنگی زنانه محسوب میشود. به همین دلیل در صورتی که برند تجاری شما در خصوص نیازمندیهای زنان است و بازار هدف شمارا خانمها تشکیل میدهند، بهتر است از این رنگ در برند خود استفاده کنید.
قهوه ای:
این رنگ در برندها به ندرت استفاده میشود. با این وجود استفاده از رنگ قهوهای میتواند به شما کمک کند تا متفاوتتر دیده شوید. علاوه بر این در صورتی که بخش عمدهای از مشتریان و مخاطبین کسب و کار شما را مردان تشکیل میدهند، استفاده از این رنگ زمخت و خشن میتواند اقدامی هوشمندانه و متمایزکننده باشد.
رنگ مشکی:
استفاده از رنگ مشکی و یا سفید میتواند نمان مدرن بودن و پیشرفته بودن برند شما باشد. بسیاری از برندهای مطرح و بهروز جهان از ترکیب رنگهای سفید و سیاه در ترسیم هویت بصری برند خود استفاده میکنند.
اوراق اداری
اوراق اداری به هر شکل و قالبی که باشند میتوانند بخشی از شناسنامه برند و هویت بصری آن باشند. به همین دلیل طراحی دقیق و باکیفیت اوراق اداری میتوانند در شکلدهی به هویت بصری برند کسب و کار، نقش حائز اهمیتی ایفا کند. توسط کارشناسان تبلیغاتی اقلام مختلف اوراق اداری مانند، سربرگ نامه های اداری، کارت ویزیت، پاکت، کارت یادداشت و غیره، متناسب با برند شما و به شکل کاملاً حرفهای و باکیفیت طراحی میشود.
به عنوان نمونه، در هر مرحله از کسب و کار خود که باشید به خصوص در ابتدای راهاندازی کسب و کار، استفاده از یک کارت ویزیت مناسب میتواند کمک زیادی به توسعه کسب و کارتان بکند. کارت ویزیتی که به زیبایی و باکیفیت طراحی شده باشید در نظر مخاطبین جلوه زیبایی خواهد داشت، و به این ترتیب این افراد میتوانند مشتریان بالقوهای برای کسب و کار شما شوند.
وبسایت (Website)
بدون تردید یکی از مهمترین اجزای هویتی برند، وبسایت است. این مطلب در صورتی که کسب و کار شما به صورت آنلاین باشد، اهمیت دو چندانی پیدا میکند. مشتریان هنگام خرید آنلاین، سایت شما را بررسی میکنند. وب سایت کسب و کار شما در واقع شرکت مجازی شما است. تمامی مؤلفههای هویت بصری باید متناسب با کسب و کار شما در وبسایت شرکت نیز حضور داشته باشد.
بستهبندی محصول (Product Packaging)
در صورتی که محصول کسب و کار شما به صورت فیزیکی عرضه میشود، بستهبندی جذاب و باکیفیت محصول یکی از مهمترین مؤلفههای هویتی برند شما خواهد بود. بستهبندی فرصت مناسبی است
تا در همان برخورد اولیه مشتری با محصول، اطمینان او را به محصول خود جلب کنید. در صورتی که محصول کسب و کار شما با سایر رقبا، دقیقاً یکسان است، بستهبندی باکیفیت و مناسب میتواند نقطه تمایز و برگ برنده شما در بازار رقابتی باشد. به همین دلیل بستهبندی محصول یکی از مهمترین مواردی است که باید به صورت کاملاً حرفهای و با رعایت استانداردهای مناسب برند، طراحی و اجرا شود.
کاتالوگ و بروشور
کاتالوگ و بروشور یکی از مهمترین ابزارها برای معرفی توانمندیها کسب و کار و نقاط قوت برند است. کاتالوگ و بروشور این امکان را به مخاطبین میدهد که با ویژگیهای هر یک از خدمات و یا محصولات شما آشنا شود و بتواند آنها را با یکدیگر مقایسه کند. کاتالوگ باید همراستا با اصول سازمانی کسب و کار و به منظور جذب مخاطبین طراحی و اجرا شود.
منبع alefdesignagency.com