هویت بصری برند، عناصر مختلفی دارد. یکی از عناصر هویت بصری هر برندی، تایپوگرافی است. تایپوگــرافی به معنی این است که متنها و نوشتاری که در معرفی برند استفاده میشود، به شکلی طراحی و نوشته شود که برای مشتریان جذاب و دلپسند باشد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی تایپوگرافی و نقش آن در هویت بخشی بصری به برند بپردازیم. بنابراین در صورتی که تمایل دارید با تایپوگرافی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم تا پایان نوشتار ما را همراهی کنید.
تایپوگــرافی چیست؟
تایپوگرافی هنری نوشتاری است. در تایپوگرافی تلاش میشود حروف و کلمات به زیباترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در تایپوگرافی با تکیه بر عناصر گوناگونی از متن، مانند شکل نوشتاری حروف، فاصله بین حروف، فضای خالی اطراف آنها و غیره، کلمات به یک عنصر بصری جذاب تبدیل میشود به نحوی که توجه هر بینندهای را به خود جلب کند.
یکی از اجزای اصلی هویت بصری هر برند، تایپوگرافی است. تایپوگرافی اهمیت زیادی در توسعه برند دارد. شاید در نگاه اول مساله تایپوگرافی چندان جدی گرفته نشود. اما تردیدی نداشته باشید که تایپوگــرافی تاثیر خود را در برند شما خواهد گذاشت. ممکن است در موارد زیادی، سایر اجزای هویت بصری مانند رنگ، لوگو و غیره، به درستی و باکیفیت مناسبی طراحی شده باشند. اما در صورتی که تایپوگرافی انجام شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، میتواند ذوق مشتریان را خاموش کند.
تایپوگرافی، صرفاً به معنی انتخاب و استفاده از یک فونت خاص نیست. همه اجزا و عناصر تایپوگرافی مانند، ترتیب بصری، تضاد رنگ، فضای خالی، فونت های انتخابشده و اندازه فونت باید به صورت هماهنگی بهدرستی طراحی و انتخاب شوند. هر عنصر تایپوگرافی، به نوبه خود میتواند نقش مهم و تأثیرگذاری در طرح نهایی داشته باشد.
به عبارت ساده، تایپوگرافی شیوه و شیوه ارائه متن است. هنگامی که یک شرکت در حال توسعه هویت بصری برند تجاری خود است، باید متناسب با زمینه فعالیت خود تایپوگرافی مناسب خود را طراحی و استفاده نماید. تایپوگرافی این امکان را به شما میدهد که شخصیت متفاوت و متمایزی برای برند خود داشته باشید. بسته به این که تایپوگرافی برند خود را چگونه طراحی کنید، برند شما ممکن به صورتهای مختلفی مانند پرزرقوبرق، مدرن، عاشقانه، خجالتی و یا خشک و رسمی به نظر برسد.
باتوجه به اهمیت تایپوگرافی پیشنهاد میکنیم که روی تایپوگرافی برند خود سرمایه گذاری کنید تا به شما در بیان شخصیت برندتان کمک کند و شما را از سایر رقبا متمایز کند. یک طراح لوگو حرفهای میتواند به شما در ایجاد تایپوگرافی مناسب کمک کند که میتواند به برند شما در تبلیغ کمک کند.
چرا تایپوگــرافی در برند سازی مهم است؟
تایپوگرافی از جنبههای مختلفی میتواند بر روی برند شما تأثیر بگذارد. در ادامه میخواهیم به این موضوع اشاره کنیم که تایپوگرافی بر کدام جنبه های برند تأثیر میگذارد.
-
تایپوگرافی بر تجربیات تأثیر میگذارد
افراد برند شما را از طریق کلمات در شرایط مختلف درک میکنند. زمانی که آنها در تبلیغات تلویزیونی شما پیامی میبینند، صفحه وبسایت شما را مشاهده میکنند و یا به نام محصول شما نگاه میکنند، این برای مشتری یک تجربه است. برند سازی تجربهای است که مشتریان از کسب و کار شما دارند، بنابراین برای داشتن یک تصویر مثبت از برند، ارائه یک تجربه مثبت به مشتریان از طریق محصولات یا خدمات شما بسیار مهم است.
بررسیها و نظرسنجی ها بیانگر این است که، کاربران وب هنگام خواندن متون در رسانه های دیجیتالی، بیشترین شکایت را از اندازه فونتهای کوچک و کنتراست ضعیف دارند. همه ما میدانیم که خواندن چنین متنهایی تا چه اندازه میتواند دشوار باشد. تایپوگرافــی ضعیف میتواند مشتری را از بازدید وب سایت شما مأیوس کند و به این ترتیب بر روی نام تجاری برند شما تأثیر منفی بگذارد.
-
تایپوگــرافی حاوی پیام است
تایپوگرافی نشاندهنده لحن و ارزشهای نام تجاری شما است، درست مانند رنگ که نشاندهنده یک احساس است و یک پیام معنادار را به مخاطبین منتقل میکند، هر دسته از فونتها نیز معنای متفاوتی دارند، بنابراین نمایانگر برداشتهای متفاوتی از نام تجاری شما و آنچه که کسب و کار شما نشان میدهد، خواهد بود.
هدف از داشتن چندین دسته فونت این است که همه آنها دارای جلوه یا لحن بسیار منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال، فونت B Nazanin معمولاً دارای ظاهری پیشرفته و رسمی است. این فونت معمولاً واضح، آسان و ساده است، و بیشتر به منظور نامهنگاری یا نوشتن متون رسمی استفاده میشود. در مقابل فونتهایی مانند B arshia ظاهری دوستانهتر دارند و برای محتواهای دوستانه و غیررسمی مناسب هستند.
تایپوگــرافی چگونه برند شما را تقویت میکند؟
اگر در مورد نام تجاری شرکت خود و تصویری که به صورت بصری برای مخاطبان برند شما به تصویر میکشد جدی هستید، باید با یک طراح حرفهای برند در تماس باشید و از او یا سایر گروههای متخصص بخواهید که برند شما را با تایپوگــرافی حرفهای و منحصر به فرد طراحی نمایند. تردیدی نداشته باشید که تایپوگــرافی باکیفیت در ذهن و دل مخاطبان شما ماندگار میشود و به این ترتیب برند شما تقویت میشود. برای این که بدانیم تایپوگرافی چگونه برند را تقویت میکند ۴ دلیل را میتوان عنوان کرد. این دلایل عبارتاند از:
-
روحیهساز و الهامبخش برند است
تایپوگــرافی میتواند تواند تصویری باشد که توجه کاربران را به خود جلب میکند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که فونتها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر افراد دارند، بنابراین برای انتقال شخصیت واقعی یک نام تجاری باید مناسب باشند.
در پس انتخاب نوع حروف، یک معنی ظریف وجود دارد که نقش بزرگی را ایفا میکند. یک فونت میتواند احساس را ایجاد کند، موضوع را بهبود بخشد، علاقه ایجاد کند، شخصیت مرتبط و حتی اعتماد را به ارمغان بیاورد، همه اینها برای راهاندازی یک پروژه موفق بسیار مهم است.
-
در برند بیصدا کار میکند
تایپوگــرافی خوب همیشه مورد توجه قرار نمیگیرد و بیصدا برای ارتقای نام تجاری کار میکند. عدم توجه به تایپوگــرافی به این معنی است که برای مردم عادی شده است. امروزه مصرفکنندگان آنقدر خلاقیت را تجربه میکنند که تایپوگرافـی های خوب برایشان عادی شده است و این نکته مهمی است. بنابراین حتی اگر تایپوگرافی ظاهراً چشمگیر نباشد اما عدم توجه به آن به صورت یک ضعف به سرعت خود را نشان میدهد.
-
معنی را در برند منتقل میکند
همانگونه که مدهای لباس بهسرعت در حال تغییر هستند، تایپوگرافی نیز باید مدرن باشد و معنای امروزی داشته باشید. هرگز نباید تصور کنید که یک نوع تایپوگرافی میتواند برای سالیان دراز توجه مخاطبین را به خود جلب کند. تایپوگرافی متناسب با زمان تغییر میکنند و در هر زمانی ممکن است معنای بخصوصی را منتقل کنند.
-
ادراکات برند را تغییر میدهد
اثرات تایپوگرافی تأثیر مشخصی بر درک مصرفکنندگان دارد. با پیشرفت فناوری نحوه ارتباط افراد با رسانههای اجتماعی به شدت تغییر کرده است، به این معنی که تعداد بیشتری از محتوا از طریق صفحه نمایش و فناوریهای واکنش گرا استفاده میشود. این محتواها بر اساس صورت و ظاهر خود میتواند ادراک و احساسات متفاوت و مختلفی در مخاطبین ایجاد کند.
نتیجه گیری
هرگز استفاده صحیح از تایپوگرافی در برندسازی را دستکم نگیرید و از آن غافل نشوید زیرا یک تایپوگرافی بد و نامناسب میتواند با ارائه تصویر و پیامی اشتباه از برند به مصرفکنندگان، باعث ایجاد دلسردی مشتریها شود و به این ترتیب زمینهساز ضررهای مالی و یا ورشکستگی شود. تایپوگرافی یک نوع هنر است که اهمیت آنچه را که منتقل میکند را تقویت میکند. با توجه به تأثیرات آن بر زمینه ارتباطات، درک تایپوگرافی هنگام ایجاد هویت برند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
منبع alefdesignagency.com