لوگو یکی از مهمترین ابزارها برای تبلیغ محصول و داشتن یک برند حرفه ای است. لوگو صرفاً یک علامت ساده و تصادفی نیست در واقع میتواند معرف هویت و نشاندهنده ارزشهای برند شما باشد. هر کسب و کاری بعد از معرفی و تعیین هدفهای تجاری خود به دنبال یک علامت و نشانی است که به وسیله آن در کوتاهترین زمان ممکن خود را به مشتریها معرفی کند. لوگو در کوتاهترین و سادهترین شکل ممکن محصول و یا خدمات شما را به مخاطبین معرفی میکند. به همین دلیل یکی از اولین مراحل برند سازی، طراحی یک لوگوی حرفهای است به نحوی که متناسب با موضوع و هدف فعالیت اقتصادی شما باشد.
در اغلب موارد نگاه اول بیشترین تأثیر را میتواند در مشتری ایجاد کند. لوگو نماد و چهره برند فعالیت و یا محصولات شما است. همان اندازه که به جوانب ظاهری محصول خود توجه میکند به همان اندازه هم باید به لوگوی برند خود توجه و اهمیت بدهید. یک لوگو در صورتی که به طور صحیح و حرفه ای طراحی شده باشد میتواند در کوتاهترین زمان برند شما را به مشتریان تبلیغ کرده و محصولات شما را به فروش بیشتر نزدیکتر کند. نداشتن نشان به معنی نداشتن چهره و هویت در بازار رقابت است.
یکی از رایجترین اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب میشوند این است که به اشتباه تصور میکنند لوگو همان برند است. باید توجه داشته باشید که لوگو معرف برند است اما خود برند نیست. برای روشنتر شدن موضوع مسئله را بیشتر شرح میدهیم. یک لوگو را میتوانید با یک لباس مقایسه کنید. پوشش شما در یک لباس میتواند تا حد زیادی معرف شخصیت و گرایشهای اجتماعی شما باشد اما این به این معنی نیست که شما همان لباستان هستید. لوگو نیز مانند یک لباس به ظاهر و شخصیت برند شما شکل میدهد، اما خود برند نیست.
لوگو صرفاً برای برندهای بزرگ و شناختهشده نیست، حتی در صورتی که صاحب کسب و کار کوچکی هستید، بازهم باید دارای لوگو باشید. لوگو چهره و نشان شما در بازار هدف است. این بازار همواره باید بداند شما چه کسی هستید. هیچ چیزی مانند ناشناخته بودن نمیتواند موجب شکست فعالیت اقتصادی شما در بازار شود. داشتن یک لوگوی حرفهای به شما چهره و شخصیت میدهد. این یکی از سادهترین و ارزانترین روشها برای متمایز کردن خودتان از سایر رقبا است.
فواید لوگو در کسب و کار چیست؟
برای بیان اهمیت لوگو در کسب و کار دلایل متعددی میتوان ذکر کرد، در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از مهمترین دلایل اهمیت داشتن لوگو بپردازیم بنابراین در صورتی که برایتان سؤال است، لوگو چه فایدهای دارد؟ و یا اهمیت و نقش لوگو در بهبود کسب و کار چیست؟ پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
اهمیت برداشت اول و نقش لوگو در آن
اولین برداشتها همواره مهم هستند. همانطور که قبلاً نیز عنوان شد لوگوی شما چهره و ظاهر کسب و کار شما است. داشتن لوگوی خوب به شما این کمک را میکند تا در نگاه اول بتوانید یک احساس مثبت و خوشایند در مخاطبین خود ایجاد کنید.
با داشتن یک لوگوی مناسب و حرفهای، میتوانید نام و زمینه فعالیت تجاری خود را در یک طرح دلچسب و خوشایند برای مخاطبین به سادهترین شکل ممکن معرفی کنید. لوگو روش فوقالعاده خوبی به منظور تأثیر گذاشتن بر روی مخاطبینی است که در همان نگاه اول این پتانسیل را دارند که به یکی از مشتریان شما تبدیل شوند.
اهمیت لوگو در شناختهتر شدن بیشتر کسب و کار
مشتریان شما را با استفاده از نشان برند از سایر رقبا تمایز میدهند. لوگوی تجاری باید متناسب با موضوع فعالیت تجاری شما باشد و در چاپهایی با اندازههای کوچک تا بزرگ به راحتی قابل شناسایی باشد. به محض این که مشتریان لوگو برند شما را در هر مکان بااهمیت یا کماهمیتی مشاهده کنند بلافاصله کسب و کارتان در ذهن آنها تداعی خواهد شد.
نشان برند کسب و کار شما باید مختص شما طراحی شده باشد. در صورتی که نشان برند شما خیلی شبیه به لوگوی سایر رقبا باشد. مشتریان نمیتوانند شما را از بقیه به سادگی تشخیص دهند. به یاد داشته باشید استفاده از لوگوی بقیه شرکتها میتواند تبعات حقوقی داشته باشد. نشان های محبوب و منحصربهفرد فارغ از پیام و موضوعات پیرامونی خود، در سراسر جهان شناخته شده هستند.
لوگو وفاداری مشتری به برند را افزایش میدهد
فارغ از این موضوع که لوگو ابزار مؤثری برای تقویت برند شما است. لوگو میتواند ابزار مؤثری برای افزایش وفاداری مشتریها به برند شما باشد. متناسب با برند شما کالا یا محصولات دیگری هستند که با لوگوی برند شما میتواند در بین مردم توزیع شود. به این ترتیب لوگوی شما میتواند مصرفکنندگان را به شیوههای دیگری نیز با کسب و کار شما درگیر کند. ممکن است شما محصولاتی نظیر تیشرت، سررسید و یا قلم را با لوگوی شرکت خود به صورت مجانی به مشتریان ارائه بدهید. این کار باعث افزایش وفاداری مشتریها به محصول شما خواهد شد و علاوه بر این یک روش تبلیغاتی برای جذب سایر مشتریان است.
لوگو موجب افزایش اعتماد مردم به کسب و کارتان میشود
داشتن یک لوگوی مناسب برای کسب و کارتان به ایجاد ارتباط مثبت با مشتریان کمک زیادی میکند. در طراحی یک لوگو باید عواطف، احساسات و علایق مخاطبین و بازار هدف را هم در نظر گرفت. به عنوان نمونه اگر مشتریان شما عمدتاً از میان قشر جوان جامعه هستند باید رنگبندی، فونت و به طور کلی طراحی لوگو به نحوی باشد که متناسب باسلیقه و سن و سال آنها باشد. توجه به عواطف و سلایق مشتریان باعث میشود آنها اعتماد بیشتری به برند شما داشته باشند.
داشتن لوگو میتواند بیانگر حرفهای بودن شما باشد. تصور یک تجارت واقعی و حرفهای بدون داشتم لوگو ممکن نیست. در جامعه امروزه مصرفکنندگان و مشتریان انتظار دارند که یک تجارت معتبر و حرفهای دارای نشان باشد. یک کسب و کار خوب و یا محصول باکیفیت، در صورتی که فاقد نشان و لوگو باشد، نمیتواند اعتماد مشتریها را جذب کند. با طراحی لوگو به صورت حرفهای میتوانید در بازارهای رقابتی، خود را از سایر رقیبان پیش بیندازید.
لوگو موجب برقراری ارتباط احساسی با مخاطبین میشود
هنگامی که لوگوهای معروف را تجسم میکنیم اغلب یک ارتباط احساسی و عاطفی با آنها برقرار میکنیم. این نشان ها اولین موردی هستند که موجب برقراری یک رابطه عاطفی بین کسب و کارتان و مشتریان میشوند. وقتی کسب و کار شما یک لوگوی حرفهای داشته باشد بدون شک واکنش مثبت مشتریان را به همراه خواهد داشت. وقتی مشتریان با لوگوی کسب و کار شما ارتباط برقرار میکنند، دیگر نمیتوانند آن را به سادگی فراموش کنند.
سخن پایانی
در هنگام راهاندازی یک کسب و کار موارد زیادی وجود دارد که باید به آنها اهمیت بدهید. طراحی یک لوگوی حرفهای برای کسب و کارتان بیشک یکی از مهمترین این موارد خواهد بود.
طراحی لوگوی احتیاج به سرمایه زیادی ندارد با این حال یکی از مؤثرترین و ارزشمندترین سرمایهگذاریها برای بهبود کسب و کار است. کارشناسان مجموعه ما به منظور طراحی یک لوگوی حرفهای و خلاقانه به تمامی موارد کسب و کار شما توجه میکنند.
به همین دلیل قبل از طراحی لوگو از طریق پرسشنامههای به خصوصی اطلاعاتی در مورد، زمینههای فعالیت شرکت، بازار هدف، مشخصات خدمات یا محصولات، رقبا، مشتریان و همچنین دیدگاههای شما در مورد طراحی لوگو، با برگزاری جلسات متعددی جمعآوری میشود. متخصصین علوم ارتباطات و کارشناسان بازاریابی و همچنین طراحان گرافیک مجموعه ما با داشتن این اطلاعات لوگویی حرفهای متناسب با زمینه فعالیت و بازار هدف کسب و کار شما طراحی خواهند کرد.
اغلب افراد تصور میکنند که با اندکی آشنایی با طراحی لوگو میتوانند لوگوی شرکت خود را طراحی کنند. فراموش نکنید طراحی لوگو یک امر تخصصی و کاملاً حرفهای است و باید توسط متخصصین این امر انجام شود. البته شما میتوانید سلیقه و نظرات خود را حین طراحی اعمال کنید اما هرگز شخصاً مبادرت به طراحی لوگو نکنید زیرا ممکن است چهره کسب و کار خود را مخدوش کنید.
منبع alefdesignagency.com