استفاده از ابزارهای مقدماتی و پیشرفته سئو برای همه افرادی که در حوزه سئو مشغول به فعالیت هستند، یک امر ضروری است. حتی اگر سایتی در رتبه اول گوگل قرار داشته باشد، باید از ابزارها کمک بگیرد. دلیل اهمیت استفاده از آنها این است که گوگل روز به روز در حال سختگیرتر شدن است و شما باید کاملا سایت خود را زیر نظر داشته باشید. با استفاده از ابزارهای سئو این امکان برای شما فراهم میشود تا وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین به کمک آنها میتوانید به بهینه کردن محتوا، تحلیل رقبا، پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب و… بپردازید. ابزارهای سئو بسیار مفید هستند اما شما باید بدانید که چگونه از آنها استفاده کنید.
ابزارهای سئو کمک زیادی به شما در بیشتر شناختن وبسایتتان میکند به ویژه اگر شما چند وبسایت را مدیریت میکنید، حتما باید از آنها استفاده کنید. این ابزارها دارای نسخههای رایگان و پولی هستند که نسخههای پولی امکانات بیشتری در اختیار شما قرار میدهند اما نسخههای رایگان هم تا حد زیادی میتوانند کمککننده باشند.
در ادامه به معرفی مهمترین و کاربردیترین ابزارهای سئو میپردازیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
استفاده از ابزارهای رایگان در سئو برای شروع کار عالیست. آنها میتوانند تا حد زیادی به شما کمک کنند تا مشکلات وبسایت را برطرف کنید، رقبای خود را بشناسید و کلمات کلیدی مناسب پیدا کنید. این ابزارها اگرچه امکانات کمتری به شما ارائه میدهند اما میتوانند برای شما کافی باشند.
۱.گوگل سرچ کنسول ( Google Search Console )
یکی از مهمترین ابزارهای رایگان سئو گوگل سرچ کنسول است. با استفاده از آن میتوان به تحلیل سایت پرداخت و مشکلات آن را برطرف کرد. پس از یادگیری کار با این سایت، این امکان برای شما فراهم میشود تا سایت خود را دائما مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار دهید. با استفاده از گوگل سرچ کنسول اطلاعاتی مثل تعداد کلیک، موقعیت سایت در صفحه نتایج گوگل، ترافیک سایت و… در اختیارتان قرار میگیرد. اطلاعاتی که از گوگل سرچ کنسول به دست میآید بسیار دقیق و ارزشمند است.
2. گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics )
یک سرویس تجزیه و تحلیل سایت است که با استفاده از آن میتوان آمار بازدیدکنندگان یک وبسایت و میزان پیشرفت آن را مورد بررسی قرار داد. گوگل آنالیتیکس میتواند اطلاعات مفیدی را برای شما فراهم کند. فعالیت و تعداد کاربران، مدت زمان حضور در سایت دو نمونه از آنها هستند. با استفاده از این ابزار میتوانید شناخت خوبی از کاربران به دست آورید ( علاقمندیها، جنسیت و… ). یکی از مهمترین مزیتهای گوگل آنالیز این است که با ابزارهای دیگر گوگل مثل گوگل ادز سازگار است.
تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هر دو از مهمترین ابزارهای و مقدماتی سئو هستند و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار میدهند. در واقع میتوان گفت این دو مکمل همدیگر هستند و استفاده از آنها برای رسیدن به رتبههای بالاتر در صفحات نتایج ضروری است. مهمترین تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس در این است که گوگل آنالیز تنها به بررسی وبسایت شما بعد از ورود کاربران ( مثلا نحوه تعامل کاربران با وبسایت شما ) میپردازد. اما گوگل سرچ کنسول وبسایت را قبل از ورود کاربران هم مورد بررسی قرار میدهد ( مثلا کاربران چه چیزی را جستجو کردند تا به وبسایت شما رسیدند )
۳. گوگل مای بیزینس ( Google My Business )
کسب و کارها با استفاده از این ابزار میتوانند حساب کاربری خود را ایجاد کنند. مواردی مثل اطلاعات تماس، آدرس، نقشه و… را میتوان در آن قرار داد. گوگل مای بیزینس یک ابزار مهم برای سئو محلی است و با بهینهسازی آن میتوان در نتایج جستجوی محلی برای کاربران ظاهر شد.
4. گوگل آلرت ( Google Alerts )
کار با این ابزار بسیار ساده است و از ابزارهای مقدماتی سئو به حساب میآید. برای افرادی مناسب است که میخواهند درباره یک موضوع جدیدترین اطلاعات را به دست آورند و براساس سوالات و عباراتی که مدنظر شماست به شما اطلاعرسانی میکند.
5. سیمیلار وب ( Similar Web )
یکی از ابزارهای مناسب برای بررسی رقبا و تجزیه و تحلیل ترافیک سایت است. با استفاده از این ابزار میتوانید در رابطه با فعالیت رقبای خود اطلاعات کسب کنید.
6. سئو سایت چک آپ ( SEO Site Checkup )
با استفاده از این ابزار امکان آنالیز کلی ( امنیت سایت، سرعت سایت، کلمات کلیدی و… ) سایت برای شما فراهم میشود. آنالیز سئوی سایت یک امر ضروری است و باعث میشود به نقاط ضعف خود پی ببرید و همچنین با تحلیل رقبا میتوانید برنامهها را به صورت هدفمندتر اجرا کنید.
ابزارهای فنی و پیشرفته سئو کدامند؟
سئو فنی یا تکنیکال به معنای بهینهسازی فنی سایت برای افزایش رتبه در نتایج جستجو است.
به چند دلیل استفاده از ابزارهای فنی ضروری است که عبارتند از:
- بررسی عملکرد وبسایت خود
- تحلیل قدرت وبسایت
- اندازهگیری سرعت وبسایت
- به دست آوردن اطلاعات مفید از وبسایت
- و…
۷. اسکریمینگ فراگ ( screaming Frog )
یک ابزار فنی کاربردی است که پیوندهای سایت، تصاویر، خطاهای سرور، لینکهای تکراری، اسکریپتها و… را جستجو میکند و اطلاعات خوبی از این دادهها در اختیار شما قرار میدهد. این کار باعث صرفهجویی در وقت شما میشود و در بهینهسازی سایت شما نقش مهمی ایفا میکند.
۸. Page Speed Insights
یکی از ابزارهای مهم و رایج که برای اندازهگیری سرعت سایت خود میتوانید از آن استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکند تا قدرت سایت خود را تحلیل کنید. این ابزار که توسط گوگل ارائه شده است، امتیاز سایت شما را از ۱۰۰ حساب میکند و هرچه عملکرد و سرعت سایت شما بالاتر باشد امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد.
۹. GTmetrix
یکی دیگر از ابزارهایی است که برای اندازهگیری سرعت سایت میتوان از آن استفاده کرد. این ابزار علاوه بر اینکه به طور دقیق به اندازهگیری، تحلیل وبسایت و عواملی که مربوط به سرعت سایت است میپردازد، راهحلهایی برای افزایش سرعت آن ارائه میدهد. تفاوت آن با Page Speed insights در این است که GTmetrix علاوه بر اندازهگیری سرعت سایت، راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت نیز میدهد.
10. یوست سئو ( Yoast SEO )
یک افزونه برای بهینهسازی موتورهای جستجو در سیستم وردپرس است. یک پکیج کامل از سئو که نسخه رایگان آن شامل تحقیق کلمهکلیدی، ایجاد نقشه سایت و… است. مدیران با استفاده از یوست سئو میتوانند وبسایت خود را با آخرین الگوریتمها سازگار کنند. این افزونه محبوبیت زیادی دارد و یکی از دلایل آن سادگی در عملکرد آن است.
11. Rank Math
یکی دیگر از افزونههای رایگان برای بهینهسازی موتورهای جستجو روی وردپرس است که امکانات زیادی در اختیار شما قرار میدهد و باعث میشود که کنترل خوبی روی وبسایتتان داشته باشید.
۱۲. هاب اسپات ( HubSpot )
با استفاده از این افزونه میتوانید عملکرد وبساییتان را مورد بررسی قرار دهید و مشکلات آن را برطرف کنید.
ابزارهای کاربردی سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی
میتوان گفت که کلمهکلیدی اولین و مهمترین گام در سئو است و بدون وجود آن نوشتن مقاله و تولید محتوا معنایی ندارد. در همین راستا ابزارهای زیادی آمدند تا به ما کمک کنند. در ادامه به معرفی بهترین و کاربردیترین آنها میپردازیم.
۱۳.KWFinder
یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمه کلیدی است. با استفاده از این ابزار با تعداد زیادی از کلمات کلیدی روبرو میشوید. این ابزار به شما نشان میدهد برای هر کلمه کلیدی چند رقیب دارید و وضعیت بکلینک سایتهای مختلف چگونه است. هم برای سئو و هم گوگل ادز قابل استفاده است که نسخه پولی آن امکانات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
14. گوگل ترندز ( Google Trends)
یکی از سرویسهای کاربردی گوگل است که از آن میتوان برای پیدا کردن کلمه و عبارت کلیدی مناسب، آگاهی از آخرین جستجوی کاربران و… استفاده کرد. همچنین با استفاده از گوگل ترندز این امکان برای شما فراهم میشود تا کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار دهید. با اینکار متوجه خواهید شد که کدام یک بیشتر توسط کاربران جستجو شدهاست. این ابزار به شما کمک میکند تا بفهمید عبارات یا کلمات مختلف در کدام مناطق و کشورها بیشتر جستجو شدهاست.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، ۳ کلمه کلیدی با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند و میزان جستجو برای هر کدام از آنها مشخص شدهاست. به این وسیله شما میتوانید بهترین کلمه کلیدی را با در نظرگرفتن آنها به وسیله این ابزار مقدماتی سئو انتخاب کنید.
۱۵. Keyword tool
یکی از ابزارهای خوب و قابل اعتماد برای تحقیق کلمه کلیدی است. بدون ایجاد حساب کاربری و به صورت رایگان میتوانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار میتواند تعداد زیادی کلمات کلیدی به شما پیشنهاد دهد.
16. کیورد پلنر ( Keyword Planner )
یکی دیگر از سایتهای مطمئن برای پیدا کردن کلمه کلیدی است و دلیل مطمئن بودن آن این است که اطلاعات را مستقیما از گوگل در اختیار شما قرار میدهد. پیشبینی عملکرد کلمه کلیدی انتخابی، یکی از کاربردهای این ابزار است.
۱۷. SEMrush
یکی از ابزارهای غیر رایگان و پیشرفته سئو است که در زمینههای مختلف میتواند به شما کمک کند و بیشترین استفادهای که از آن میشود مربوط به تحقیق کلمه کلیدی است. بهینهسازی سایت، شناسایی محتوای با ارزش و جدید از کاربردهای این ابزار هستند. همچنین با استفاده از SEMrush میتوانید به کلماتکلیدی رقبا و رتبه آنها در صفحات نتایج پی ببرید.
18. Ahrefs
یکی از ابزارهای محبوب سئو که با استفاده از آن میتوانید سئوی سایت خود را تا حد زیادی پیش ببرید و آنرا بهینه سازید. تحلیل رقبا، جستجوی کلمه کلیدی، بررسی محتوا و رنک، ایجاد لینک چند نمونه از کاربردهای آن هستند. Ahrefs یک ابزار غیر رایگان و پیشرفته سئو است.
19. MOZ Pro
یکی از ابزارهای غیر رایگان و پیشرفته سئو است که برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب و تجزیه تحلیل نحوه عملکرد سایت مورد استفاده قرار میگیرد. مزیت این ابزار پیشرفته سئو در این است که با وجود تغییرات مداوم الگوریتمهای گوگل همیشه بروز میماند.
20. SEO Spy Glass
یکی از بهترین ابزارها برای بررسی رقبا است و با استفاده از آن میتوانید بفهمید که چطور رقبای شما به رتبههای بالا رسیدهاند. همچنین این ابزار بکلینکهایی که به وبسایت شما داده شدهاست را بررسی میکند و با استفاده از آن میتوان بکلینکهای وبسایت خود را مدیریت کرد.
در لیست بالا به مهمترین و کاربردیترین ابزارهای مقدماتی و پیشرفته سئو اشاره کردیم. همانطور که گفته شد استفاده از ابزارهای سئو یک امر ضروری است و باید برای موفقیت وبسایت خود، تجزیه و تحلیل آن، شناخت رقبا و… از آنها بهره بگیرید.
سوالات متداول
ابزارهای سئو چیست؟
ابزارهای سئو به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل سایت، اندازهگیری سرعت سایت و… کمک میکند.
چگونه سئو یک سایت را بررسی کنیم؟
به روشهای رایگان و پولی میتوان به بررسی سئو سایت پرداخت. در روش رایگان میتوان از ابزارهایی مثل گوگل ترندز، سئو چکر، گوگل آنالیتیکس، صفحه بلاگ و مقالات و… استفاده کرد و در روشهای پولی میتوان از ابزارهایی مثل KWFinder و Moz Pro که امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار میدهند استفاده کرد.
ابزارهای سئو کدام است؟
Google Search Console، Google Trends، Google Keyword Planner، SEO Site Checkup، Spyfu، Mobile Friendly Test چند نمونه از انواع ابزارهای مقدماتی و پیشرفته سئو است.
منبع lavan.agency